Monday, October 11, 2021

NAWHCHIZUAR FAPA: BUNG 8-NA

 NAWHCHIZUAR FAPA: BUNG 8-NA

[Ziaktu: He thawnthu hi WhatsApp group lama an rawn forward a ni a, a ziaktu a inziah lan loh avangin tu ziah nge ka hre lo. Chhiartute zingah a ziaktu hming hria chuan comment lamah rawn dah ula a lawmawm hle ang]

Prelude: “U Zonun, a na em? Ka tihpalh lutuk, i lo awm ve tih ka hre lo va,” tiin ka bulah chuan a rawn tlan phei nghal a. Ka kuta ka hupna chu a rawn thlek de de a. Tlem a lo pawng ve deuh avang chuan a inthiam lo lehzual a. Chu tak chu a tir aṭanga ka thil tum a ni si. Hisap a fuh chho dawn riaua hriatna ka nei a, ka phur tawlh tawlh mai.

“A na lo, a ho lutuk, a reh leh mai ang,” tiin ka’n tuai deuh nawk nawk a. Ka bulah chuan rawn ṭhuin, “Ka tihpalh lutuk aw,” a rawn ti leh a.

“A ho lutuk! A na lo tak tak, mipa ka nih hi,” ka’n ti leh vel a. “I va’n rimtui ve!” ka’n tih zawm leh zat a. A nui seih a.

“Engtin nge kan tih ang? Nachhawkna ei mai la?”

“Puan chhanah rawn chhem la, a dam leh mai ang,” ka ti a, ka nui sun sun a.

A tho vut a, puan nem rawn lain ka lû chu a tuam a, a chhem ta tak tak a. A lum deuh ham ham lehnghal a, a nuam vei phian lehnghal...

Chutianga Rintei’n ka lû a rawn chhem lum ham ham takah chuan thisel kal vel dan pawh a inthlak danglam nghal zung zung a. A hnute bawrin ka dar a rawn do al mai te chuan ngaihtuahna a ti danglam telh telh bawk. Pawm thut a, khuma mut mai ka duh rum rum; mahse, mipa taka chet ngei kha ka duh bawk si a.

Rintei bulah chuan, “A pawp lem loh chuan a reh leh mai ang. Tunah chuan a ná pawh ka hre mang tawh lo,” ka ti a. Ka bula rawn ṭhu pah chuan, “A pawng deuh ul a, a nat hmel lutuk,” a ti a.

“Hetiang te chu chaw ei titui tawk lek a nih hi. Mahse, tlemin ka lu a la hai deuh”.

“Tui i in duh em? Ka va lak ang che aw,” tih pah chuan a tho nghal vut a.

Tui bottle chu a rawn keng phei a, a rawn hawng phei mawlh mawlh a; a rawn nui phei sen sen a. Ka bul a rawn thlen dawn lai tak chuan chhuata extention hruiah chuan a inpal nawk a, ka lamah chuan ka rawn pai phei nawk a. Ka lo inring hman bik si lo va, a tui ken chuan mi leih ta chuai a!

Rintei tlu tur chuan min rawn min delh dawt a, a au ṭhawt a. Khum kotlangah ka hnung tauh dawtin kan tlu a. Ka hnungzang chu tlem a pilh leh a, a thip phian lehnghal a. Rintei inthiam lo lutuk chu a khawngaihthlak zawk.

Kei chuan nui chungin, “Vawiin chu kan va che chhe dun ve! I na em?” ka ti a. “Aih, na lo ve. Ka tihpalh lutuk aw,” a ti bah nawk nawk a.

“A ho lutuk! Ka pawm theih phah che a, a nawm phian kha,” ka’n tifiam a.

“Sual suh aw. U Puipuii emaw min ti ringawt ang e,” a rawn ti reuh a.

“Chutiangin ka hriat pawlh ve mai mai ngai lo aw. Puipui chu i tluk chiah lo na a; mahse, khal lamah chuan i khum han han”.

“Hmmm! Vel a che! U Puipuii nen lo riak leh tawh ula?”

“Eng vang ngawtin maw?” ka ti a.

“In rawn riah khan a nuam ve alawm”.

“Hman zan kan rawn riah pawh khan i mut daih tho kha, kan rawn kal tih pawh i hriat tawp loh kha,” ka ti a.

“Ka hre reng, ka muhil der alawm”.

“I va’n chhe tak!” tih pahin ka hnung lam chu ka ban a, khum tlangin a lo roll-na chu ka tuai a. Chu veleh ka hnung chu a rawn ban ve vat a, “Awii! A thi sang sang thei a nih hi. A thip viau em?” a ti a.

“Thip ve deuh; mahse, eng tham mah a ni lo”.

“I kawr huh pawh hi engtin nge kan tih ro ang?” a ti a. Ka chhan hmain ani bawk chuan, “A-u te bia la, chhuanlam eng emaw siam lawk mai rawh. Heater-ah kan hem ro lawk mai dawn nia,” a ti a. Heater chu a va on nghal a.

Puipuii chu ka phone a, “Zodinah petrol a lak theih rih loh avangin Ramhlun lamah ka va lam lawk dawn a nia aw, nakinah lak mai tur a vang dawn an ti sia. Rintei kha lo bia ula, min lo nghak lawk mai rawh se, ka rei lo ang,” ka ti a.

“Aw le, fimkhur la aw. Rei loh tum la,” tiin Puipuii chuan min lo chhang a.

Ka kawr chu ka phelh a. heater-ah chuan Rintei chuan a hem a. A phone chu a rawn ri ral ral a. Puipuii chuan ka chanchin vel chu a rawn hrilh a. Rintei chuan nui pawt pawt pah chuan mi rawn mitmei zauh zauh a. An inbiak zawh chuan, “Dawt i va’n sawi thiam tak! Ka bialpa i ni ang tih ka hlau,” a ti a, a nui awr awr a.

“Nangma min tihtir a nih kha. A nih leh ka’n hrilh ṭha leh ang aw”.

“A ngai lo a! Ka fiamthu mai mai a nih kha,” a ti a, mit khap lek lovin mi rawn en doh doh a.

“Eng eng? Min en run run suh, ka zak ve tho a nia,” ka’n tifiam vel a.

“U Puipuii aiin i ngo zawk lo maw?” a rawn ti reuh a.

“I ho em mai a! Ka fit zawk tho bawk alawm”.  A nui tawi tap a.

Ka hnung chu powder hnawih tum chuan ka’n bei ṭhin a, ka tifuh hlei thei lo a. Chutah Rintei chuan, “Khawi, ka lo ti ang,” tiin, khumah chuan min muttir a, ka hnungah chuan powder chu hnawihin a chul delh delh a.

“I kut a va’n dam nuam ve!” ka’n ti deuh hluai a. Engtin mah min chhang lo.

Ka dar vel chu a hmet niap niap a. A chet vel dan aṭang chuan a powder hnawih chu a ngaihsak tawh lo va, thil dang daih a rilruah a awm tih chu ka hre thei mai a. Muang chang chuan ka lehhawi a. Ka lamah chuan ka kuai awn a, a hmuiah chuan ka fawp nghal chawt a. Min chhang lem lo va, a ṭang lem lo bawk.

Ka bulah chuan ka pawt mu a, ka’n fawp leh chiah chu min chhang chiang kher mai.

Kan inkeih mawlh mawlh a. A hnutebu lian zet, phu deuh ul ul thei chu ka ṭham pah nawk nawk a. Ani pawh chuan min dan tumna a nei chuang lo bawk a, ka kut chuan ka zut kual ruai ruai a. Thaw a rawng dun kher mai.

A chungah chuan ka lawn kai a. Khumah chuan zangthal chuan a mu a, duhthawh zet chuan a hmui velah chuan ka fawp mawlh mawlh reng a. A hnute chu ṭham tawn tawn pah chuan a hmur chu ka’n nuai leh ne ne ṭhin a. A nuam ti lutuk chu a meng phal tawh lo hi a ni ber. A kekawr kawng phelh ka’n tum chuan, “Kawngka va kalh rawh. Mi an rawn lut thut palh ang,” a ti a. Kawngka kalh tur chuan ka tho a, ka lu dawn tih ka chiang ta bawk a, ka nui phei vur vur a. Kawngka chu ka va kalh a, rang zetin khumah chuan ka let leh nghal a.

A hmuia fawh mawlh mawlh pah chuan, “Nuam deuhin ka siam ang che aw. I khal bawk si. Dep i nuam dawn lutuk, rang deuh deuhin ka dep ang che a. I chhu kuaah ka zang ka thun tlum pulh pulh ang a, nuam tawkin ka siam ang che aw,” tiin a beng bulah chuan ka ṭawng se se a. Min kuah chawih a, ka hmuiah chuan duhthawh zet hian mi rawn fawp mawlh mawlh a.

 “Ka châk lutuk! I zang hi ka chep châk lutuk!” a ti ve mawlh mawlh a.

Kan inphelh ruak vek a. A hnute lian zet mai chu a kawh hian a kawh luah thei, mawi tak a ni! A chet hlek chuan a fawn nghal nawr nawr a, chu chuan min tizauthau lehzual hle. A chhu lah chu a vum pawng lah mai bawk nen. Nute khal tih takah a chum deuh bat bawk si a, chu chuan a chhu pawh a ti lang vum ṭha thar thar khawp mai. A phengphelep kan tih ang pawh kha a nei ve miah lo. Tlemin a dum deuh na a, a hmul a awm lo bawka a lang thianghlim ser tho.

“Bawihte, i chhu-ah hian ka zang luhtir i phal em?” ka ti a.

“Ummm, phal e, i zang hur kha ka chep châk lutuk! Rawn thun vat vat rawh. A-u te’n mi rawn phone leh hman palh ang”.

A chungah chuan bawkin a hnute chu ka hne dawk dawk a. Ani chuan ka zang chu vuanin a chhu kuaah chuan a lo thun pah mek bawk a. A lut lum riai riai a. A khur der der a.

“A nuam lutuk! I zang a lian ṭha si, min dep hrep rawh. I zang hi ka cheh châkna a rei tawh lutuk,” a ti mawlh mawlh a.

Sangpuii khumah chuan a nau Rintei chu ka dep zawt zawt a. A nuam ti lutuk chu min kuah nghet thei ngei mai. Eng emaw chen kan indep hnu chuan a vawrtawp kan thleng ve ve a. Kan innuih seih a.

“Rinte, a nuam i ti em? Dep i va’n nuam em em!” ka ti a.

“Ummm, nuam lutuk! I dep nuam lutuk ringawt. Ka bialpa ai pawhin i zei zawk a, i dep nuam zawk bawk. I nei lian si. U Puipuii chu a vannei bik e! I duh hun hunah i lu thei bik dawn sia,” a ti a.

“I thîk em ni?”

“Thîk ve deuh,” a ti a, a nui seih a.

“I ho lutuk. Nang pawh i bialpa ai ka lo awh zeuh zeuh mai ang chu, i phal te chuan,” ka ti a.

“Tunah chuan thingtlang lamah a haw rih a, a la awm deuh rih dawn a. Nghei reng hi a hrehawm, a nawmna tem ve tawh laklawh chuan,” a ti ta reuh a. An lo inlu ngun ve fe tawh a nih hmel.

A hmuiah fawh nawk pah chuan, “Lungngai suh. Ka ngheitir lo ang che, i duh phawt te chuan in pa ai chuan ka lo lu ziah dawn che a nia,” ka ti a.

“Tak tak aw?”

Ka lu chu ka bu nghat a. Kan tlai lutuk dawna ka hriat vang chuan kan insiam sawk sawk a. Ka in lam pan chuan kan kal ta nghal a.

Kan zuk thlen chuan room-ah chuan Sangpuii leh Puipuii chuan hla ngaithlain an lo lâm vak vak mai a, nuam an lo ti ngang mai. Mahse, zu rim nam deuh ham ham ka hre tlat.

Eng mah sawi lem lo chuan choka lamah tui in tur chuan ka phei a, Puipuii chuan mi rawn zui vat a.

“Duat, Sangpuiin beer a rawn keng a, in ka phal vak lo na a, a in lui a. Min hauh ka hlau si...”

“I in ve em ni?”

“Aih, teuh lo mai a! Ka duh teuh lo!”

A hmuiah chuan ka fawp veng veng a. “Um, pawi lo. An duh leh tlaiah chaw eitir nghal ila,” ka ti a.

Nia, kei paw’n ka lo sawm deuh reuh tawh,” a ti a.

Room lamah chuan kan phei a, Sangpuii pawh a lo kai ve deuh tawh bawk nen nuam a ti ngang mai! Rintei lah inthlahrung dâkin a awm a. Puipuii bulah chuan, “Rintei hi kawm hlim ve deuh ula, a inthlahrun hmel si,” ka ti a. Sangpuii chuan a nau bulah chuan, “Mam, i duh ve em?” a ti a.

Rintei chuan Puipuii chu en pahin, “I in ve em ni?”

Puipuii chu a lo nui mai a. Puipuii chu ka va mitsir zeuh a, zaizirin in ve angin awm rawh ka ti a, a lo man thiam khawp mai. Puipuii chuan aw tih nan a lu a bu nghat a, Rintei pawh chuan beer chu a in ve ta bawrh bawrh a. Kan boruak pawh a nuam ṭan ta khawp mai.

Zanriah ei hma deuhin Puipuii chuan, “Duat, tlem te in ve ila? Sangpuii hian can nga lai a rawn keng a, pahnih chiah an la in a. ‘Zu tak tak pawh a ni lo, a ho lutuk! Lo in ve r’u’ a ti tlut tlut a,” tiin a rawn sawi siam siam a. “Mahse, i phal loh chuan ka tilui lo a nia,” a tih chhunzawm zat a.

“Han inpui la; mahse, in tam lo la. In tam deuh chuan a ruih ve theih tho a nia,” ka ti a.

“I in ve dawn lo em ni?”

“Nizanah ka intiam tawh”.

“A nih chuan ka in duh bik lo,” a ti a.

“A ho lutuk. I ṭhiante’n nuam an ti lo ang. An unau chauhin an awm lehnghal,” ka ti a.

“‘Nih min hau suh aw?”

“Hau lo ve! Hei, rawng ka bawl zo ṭep a nia. Lo va titipui la. Nakinah kei pawh ka rawn phei ang. Chawhmeh vil lawk a ngai sia,” ka ti a. Puipuii chuan ka biangah mi rawn chuk zeuh a. ‘Leh lawk tih’ pawhin ka hmuiah chuan a rawn fawp leh a, a ṭhiante bulah chuan a va kal leh ta a.

An in ṭhang vak lo ni ngei tur a ni, ka rin aiin daihin an nawi hlawm a. Chaw pawh mumalin an ei thei lo. Zan lamah chuan an inluak chhawk a, ka veng tlaivar deuh thaw lehnghal. Hmeichhe rui chhe bulah hi chuan tisa châkna pawh a chhuak thei lo hi a ni ber.

Zing khawhar hnuah chuan an rawn tho sap sap a. Chhun lama tih tur nei vek an nih avangin chaw pawh ei tawh lem lo chuan taxi ka kohsak a, an haw hlawm ta a.

An han haw diak mai chu a reh hian a reh ruih mai a. Message ka dawng mawlh mawlh reng a. Ngaihdam dilna leh an inthiam loh thu an rawn sawi nak nak hlawm a. A hlimawm phian zawk lehnghal a. Tih tur em em ka neih hran loh avang chuan in bul vel ka tifai thuak thuak a. Ka zawh fel meuh chuan chawhnnu dar khat a lo ri der tawh a.

Ka inbual fai zawh hnu chuan room-ah chuan computer ka en kual mai mai a. Chutih lai tak chuan ka rilruah thil dang a rawn lut thut a. Ka nu room lamah chuan ka phei nghal a. Almirah chu ka hawng a. Pawisa tam tham tak lo awm chu ka chhiar melh melh a. A vaiin nuaih 10 lai a lo nia! Mak ka ti hle. Engtianga a neih nge ni ang tiin ka ngaihtuah nasa mai.

Lehkha pawh a awm tak e tiin, lehkha chu ka zawng leh nghal vat a. Lehkhathawnah chuan hetiang hian a lo inziak a.

“Ka fapa, ka neih chhun Zonunmawia (Bawiha),

He lehkha hi i chhiar hunah meuh chuan he khawvelah hian ka awm tawh kher lo maithei. Ka ngaihtuah ringawt pawh hian ka lung a chhe tak zet a ni. Bawiha, i pa’n min boralsanna pawh kum 20 dawn a lo ta reng mai. I pa kha ka ngai ṭhin lutuk. Ani khan min la dampui ni sela chuan hetianga mal ngawih ngawiha i awm bik hi ka ring lo. I pa kha pa ṭawng tam lo tak mai a ni a, mi dang pawi a sawi ngai meuh lo. I pain min dampui chhung khan vawi khat mah min hau ngai lo va. Kan theih ang angin kan ingaihsak tawn a, reithei te mah ni ila, kan phak tawkah chuan kan hlim ve hle ṭhin. Kan inhmangaihin tu dang mah hi kan ngai bik lo. I lo pian phei kha chuan kan hlimzia hi kan sawi chhuak thiam lo a ni ber. Bawiha, he ka thu sawi avang hian i rilru ka tina a nih pawhin thu dik tak i hriat ve ngei ka duh vang a ni. Zirna lamah thiamna ka nei lo va. Chuvang chuan, i zirna pawh a theih ang angin ka pui hram hram che a ni tih hi min hriatsak hram dawn nia aw.

Nu leh pa bula seilian ka ni lo a. Kapu te bulah awmin school ka kal ṭhin a; mahse, i pa nen hian kan intawng a, kan induhin kan inhmangaih ve em em a. Pawl sawm ka pass hlim khan i pa nen hian kan chesual a, nau ka lo pai ta a. I pa chuan a nu leh pa te bulah a sawi a; mahse, kan la naupan em avang chuan min pawm thei lo va. I pa hi police-ah hian kum hnih a service ve chauh a la ni.

Chutia i pu te’n min pawm theih tak si lovah chuan, “In ru mai ang, ka ṭhianpa te kan fin rih ang a. In luah tur kan zawng chawp mai dawn nia,” tiin thutlukna a siam ta a. Hemi ṭuma ka hlimzia kha! Ka ngaihtuah let pawh hian chang pawh hian ka la hlim veng veng thei.

Bawiha,sawi tur a va han tam tak em! Mahse, eng ber nge ka sawi ang tih reng ka hre lo! Engtin nge tunah hian hun i hman mek tih lah ka hre der si lo. Ka ngai lutuk che asin ka fapa, kuah vawng vawng chea nufaa han infiam ve te hi ka chak ṭhin lutuk, vawi tam tak ka suangtuah ṭhin. Mahse, hmuhsit i tawh loh nan i thiamna ka duh bawk si a. Hetianga kan awm hi a ngai ta si a ni.

Bawiha, min ngaidam hram ang che aw. Tunah hian thisen cancer ka ni a, inenkawlna tur ka nei si lo va, i school kalna tur a lo ngai reng bawk nen, a theih ang angin sum thawh chhuah dan ka zawn a ngai bawk si. Doctor te’n ka inenkawl vat chuan ka natna hi a la dam theih tur thu min hrilh a; mahse, sum leh pai kan neih miau loh avangin han tih vak ngaihna ka hre si lo. Ka chhungte ka pun ngam lo va, i pa chhungte lah ka pun ngam hek lo.

Bawiha, ka taksa a na em mai, ka ziak hlei thei lo, ka hnar a rawn thi leh tawh a. Nakinah remchangah ka chhunzawm leh mai dawn nia. Tuna he lehkha ka dahnaah hian lehkha dang a awm mai loh chuan thingremah emaw almirah hnung lam bag-ah emaw i en mai dawn nia. Ka chau rih em mai. Bawiha, ka hmangaih che...” tiin, he thuziak tawi te hi a lo awm a.

Ka ngaihtuahna chu a kal ding hle mai a. “Nu, i va’n a tak em! Nunna hi a hlu asin. Ka nu,” tiin ka mittui chu a rawn far nghal ṭuk ṭuk a. Ka thinlung chu chemtea chhun ang mai hian a nat hian a na ngawih ngawih mai a ni. Uar tak chuan ka ṭap hawm hawm a. “Ka nu, engati nge tunah ka hriat ve chauh theih a, hetiang tur hi a ni lo asin!” ka ti a.

Ka insiam sawk sawk a. Ka nu thlan lamah chuan ka tlan phei nghal a. Ka nu thlan ka va thlen chuan khua a thim thet thet tawh a. A thlan ka thlen chuan ka bawk hnawp a, uar tak chuan ka ṭap ta hawm hawm mai a, ka nu chu ka au tuar tuar a. Mahse, chhanna reng a awm si lo.

“Nu, engati nge hetiang hian i tih a! A ni thei lo. Khawingaih takin lo kir leh hram rawh, keima’n ka enkawl dawn che alawm,” tiin ka au vak vak a. Mittui nen chuan ka nu thlan chhinchhiahna kross inphun chu ka kuah a. Thlasik boruak vawt tak chuan ka taksa pawh chu engtik laiin nge min man ka hre lo. Ka nu thlan chungah chuan nikhaw hre lo chuan ka lo awm reng chu niin!

Ka harh chhuah leh meuh chuan khumah hian ka lo mu a. Pitar pakhat hian, “Bawiha, i rawn harh chhuak tawh maw? I ril a ṭam em? Eng nge i duh?” tiin min min lo zawt var a. Tu nge a nih tih reng ka hre ngai hauh lo. Mak ti takin chu pitar chu ka en ha reng a. “Bawiha, nizan khan thlanmualah thichhawngin an hmu che a. Inah hian an rawn pawm chho che alawm. Tunah hian Muthiah i awm mek,” a ti a. Ka harh kawk a. Thawh tuma ka indawm kan dawn lai tak hian pa pakhat hi thisen chaw keng chung chuan a rawn lut a. “I taksa a chak lo em mai drip hi khai phawt ila, i harh kawk mai ang,” a rawn ti a. Ṭawng ngaihna vak pawh ka hre lo.

“Ka pu, ka ṭha alawm. In lamah ka...” ka tih mek laiin, “Hei tal hi kan khai zawh phawt loh chuan, kan lei laklawh tawh,” a rawn tih tak tlat avang chuan ṭan vak ngaihna awmin ka hre ta lo va...

[Chhunzawm zel tur]

No comments:

Post a Comment

KA COUSIN SIPAI CHHUṬI NEN

KA COUSIN SIPAI CHHU ṬI  NEN [Thualtu: Mandy Syhlo] ============= Tunah hian ka kum 28-na ka hmang mek a. Kum 19 ka nih a ṭangin ram dang...